Alla vill till himmelen.....

Alla Själars Dag heter denna dag - söndagen efter Alla Helgons Dag. Inte att förväxla med Halloween, som alltid är natten mellan den 31/10 - 1/11. ALLTID! Det är bara vi svenskar som inte fattar... vet inte varför det är så, men när man tar efter USA i själva festligheterna så struntar man väl i bakgrunden på nå't sätt.
Hur som helst, lite förklaring till dessa dagar ger jag in dagens predikan som du kan lyssna på här.

Ärkebiskopen Nathan Söderblom sade att "helgon är sådana som i ord och handling har visat att Gud lever". Många av helgonen är även martyrer, alltså människor som har blivit mördade för sin tros skull. Men alla döda är inte helgon och alla helgon är inte döda. Därför handlar Alla helgons dag inte alls om döden utan om efterföljelse, om goda exempel och om uthållighet också när livet ser mörkt ut. Helgon är människor som i sådana situationer försöker likna Jesus. Ytterst handlar dagen därför om Jesus själv.

Om Alla helgons dag handlar om våra förebilder för liv och livshållning, så är Alla själars dag, alltså idag, inte bara en minnesdag över människor som avlidit. Dagen handlar också om mig själv och om min egen död och hur jag förhåller mig till den. Därför handlar den också om mitt liv. 
Luk.20:37-38 – "Gud är inte en Gud för döda utan för levande, ty för Honom är alla levande."  Det är stora ord – för Gud är alla levande – det finns inge gränser för Guds händer. Han kan ta en människa, oavsett om hon är levande eller död, i handen. Han kan beröra, Han kan vägleda, lyfta och bära oberoende av dödens grepp.
Vi ber – ”Låt Ditt rike komma, Låt Din vilja ske på jorden såsom i himmelen”. ”Himmelriket är redan här”, säger Jesus och redan här får vi leva i det därför att Gud är en Gud för levande inte för döda. Och i Jesus lever vi om vi än dör.
Bara Gud vet vem som kommer till himmelen och vem som inte gör det, men vi som lever med Jesus ska kunna vara trygga att vi gör det, vi ska inte behöva frukta döden. Vi har valt livet.
Den stora hemligheten är: Allting kommer att bli bra.

God Bless!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0